Jak stworzyć aplikację mobilną z wykorzystaniem User Experience?

Codziennie korzystamy ze smartfonów, tabletów oraz różnego rodzaju aplikacji, dlatego powinny być one przejrzyste i wygodne w obsłudze. Sprawienie, by takie były to zadanie UX designera, dla którego tworzenie aplikacji mobilnych jest już naturalnym elementem codziennej pracy, niezależnie od tego czy pracuje w software housie, startupie czy agencji interaktywnej.

Czym jest User Experience i jaka jest rola projektanta UX?

User Experience, w skrócie UX to określenie doświadczenia użytkownika podczas korzystania z produktu lub usługi. Może być ono pozytywne lub negatywne, jednak zawsze jest subiektywne. Celem UX designera jest sprawienie, by grupa docelowa, do której chce on trafić, była zadowolona z danego produktu. Właśnie dlatego powinien on skupić się na badaniu potrzeb przyszłego użytkownika, by stworzyć produkt o możliwie najprostszej obsłudze.

 UX designer wie, jak stworzyć aplikację mobilną, która sprosta oczekiwaniom użytkowników. Jego zadaniem jest sprawienie, że poruszanie się w aplikacji będzie proste i wygodne, a pokonywanie kolejnych kroków przebiegnie w naturalny sposób. Należy tu stawiać na płynność oraz użyteczność. Projektant musi wiedzieć, jak stworzyć aplikację mobilną, która będzie maksymalnie czytelna – tekst i ikony mają być widoczne oraz jasne w przekazie. Projektant UX może pracować w agencji interaktywnej, e-commerce i dużych organizacjach, które pracują nad rozwojem produktu, jednak najpopularniejszym miejscem pracy UX designera jest software house.

Software house a projektowanie aplikacji mobilnej

UX designer planujący, jak stworzyć aplikację mobilną, rozpoczyna pracę od analizy potrzeb oraz oczekiwań klienta. Dokładnie poznaje on branżę, w której on działa oraz sam produkt. To również etap badania działań konkurencji.  Działania te koncentrują się w wokół tego, jak stworzyć aplikację mobilną, odpowiadającą na potrzeby klienta i najlepiej spełniająca swoje zadanie.

Software house na kolejnym etapie przygotowuje zwykle projekt funkcjonalny, w którym uwzględniona jest struktura aplikacji mobilnej oraz wygląd jej elementów. To ważny moment w pracy UX designera, ponieważ ustalenia na tym etapie często decydują o dalszych elementach wdrożenia. To również moment, w którym wykonywane są testy danego produktu. Następnie software house przystępuje do tworzenia aplikacji i jej testowania na urządzeniach mobilnych, by wyeliminować ewentualne błędy (w tym błędy użyteczności).

Czego UX designer powinien się wystrzegać – błędy użyteczności

Oprócz wiedzy na temat tego, jak stworzyć aplikację mobilną, należy wiedzieć, jak uniknąć błędów użyteczności. Popełniają je nawet największe firmy czy software housy, jednak możliwe jest ich wyeliminowanie. Otóż jeden z częstszych błędów użyteczności to nieokreślenie grupy docelowej, chociaż wiedza ta ma decydujący wpływ na to, jak stworzyć aplikację mobilną. Kolejny częsty problem to pominięcie etapu testów i eksperymentów, a opieranie się jedynie na własnych założeniach, które w odniesieniu do innych użytkowników mogą okazać się niewłaściwe. Błędy użyteczności mogą być jednak wyeliminowane, dzięki krótkim i szybkim testom, służącym sprawdzaniu poszczególnych etapów projektu, a nie tworzeniu od razu całego rozwiązania. Wymieniając błędy użyteczności należy też wspomnieć o zbyt późnym włączeniu UX do pracy nad projektem. Sięgnięcie po UX, dopiero gdy cały plan działania został wcześniej przygotowany i wszystko jest już gotowe, odbiera możliwość uzyskania przewagi nad konkurencją. Ponadto działanie, które może generować błędy użyteczności to zlecenie działań związanych z UX organizacji zewnętrznej. Wówczas jedynie kilka osób ma wiedzę o kliencie, a reszta zespołu nie jest świadoma jego potrzeb.

UX w sklepie internetowym oraz Optimal Workshop

Zajmując się User Experience warto poznać Optimal Workshop. To narzędzie, które pozwoli Ci zyskać wiedzę na temat tego, czego klienci poszukują w Twoim sklepie. Optimal Workshop oferuje użyteczne narzędzia służące do pomiaru użyteczności serwisu, z którymi możliwe jest testowanie narzędzi architektury. Ponadto Optimal Workshop pozwala na wykupienie trzech narzędzi w ramach rocznego abonamentu: Treejack, umożliwiający przetestowanie struktury strony ze scenariuszami użycia. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie, w którym miejscu użytkownicy porzucają content na stronie oraz dlaczego to robią. Kolejne narzędzie od Optimal Workshop to Optimalsort, pozwalający na testowanie użyteczności z perspektywy użytkownika.  Dzięki niemu możliwe jest stworzenie mapy strony, tak by odpowiadała potrzebom użytkowników. Optimal Workshop oferuje również narzędzie Chalkmark, z którym można przeanalizować zachowania użytkowników na stronie.

Obecnie zadbanie o User Experience to konieczność. Gdy zabraknie go w aplikacji lub na stronie czy sklepie odwiedzający szybko ją porzuci. Decydują o tym sekundy, dlatego nie warto ryzykować! Najlepiej zaangażować UX designera już na początku całego procesu twórczego. Profesjonalista po przeprowadzeniu badań zaprojektuje, a następnie przetestuje aplikację, sklep lub stronę, by w pełni odpowiadał on na potrzeby danej grupy docelowej.